7 tips voor een vezelrijke zomer

Met oog op de komende barbecues, ontbijtbuffetten en dinertjes deze de zomer, lijkt het misschien niet altijd haalbaar om er een gezonde en vezelrijke leefstijl op na te houden. Geen zorgen: deze zeven tips helpen je alvast op weg om toch die 30 tot 40 gram vezels per dag op de teller te zetten. Je spijsvertering zal je dankbaar zijn!

Kies voor volkoren producten

Vervang wit (stok) brood door volkorenbrood, witte rijst door zilvervliesrijst, cornflakes door muesli,  witte crackers door volkoren crackers, witte pasta door volkoren pasta enzovoorts.

Geef groenten de hoofdrol

De meeste Nederlanders eten groente uitsluitend bij de avondmaaltijd. De aanbeveling van 250 gram   groente per dag haal je makkelijker als je ook op andere momenten groente eet. Bovendien is het gemakkelijk mee te nemen als je een dagje weg gaat. Neem bijvoorbeeld worteltjes, snoeptomaatjes en schijfjes komkommer als tussendoortje of een salade als lunch. Dat is bovendien lekker verfrissend! Ook een (zelfgemaakte) groentesoep is een prima optie.

Start je dag met een vezelrijk ontbijt!

Het is verleidelijk om op vakantie naar croissantjes te grijpen. Wanneer je echter voor een vezelrijker alternatief kiest, is dat een fijne start van de dag en komt je spijsvertering goed op gang. Bovendien draagt dat bij aan een langdurig verzadigd gevoel, en dat is win-win: het voorkomt dat je snel weer trek krijgt en gaat snacken.

Laat je niet misleiden door de verpakking

Check het etiket! Hoewel fabrikanten je graag willen laten geloven dat dit wel zo is, bestaan er geen  gezonde kant-en-klare koekjes. Claims als ‘bron van vezels’ kunnen je op het verkeerde been zetten en de indruk wekken dat het product enkel uit gezonde ingrediënten bestaat. De meeste voorverpakte tussendoortjes, zoals fruitbiscuits en granenrepen, zijn echter niet voedzaam, bevatten weinig vezels en veel suikers. Check dus goed de ingrediëntenlijst op het etiket. Zijn er overwegend volkoren granen  verwerkt in het product? Dan is het een vezelrijke keuze. Maar liever nog: neem fruit, groenten en noten of maak je tussendoortjes zelf. Denk aan mueslirepen met noten en zaden, koekjes van haver en banaan  of brownies van zwarte bonen. Of een volkoren cracker met zelfgemaakte hummus. Dat is nog lekker ook! Meer tips voor etiket lezen, vind je hier.

In de bonen: kies voor peulvruchten

Peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bruine bonen en kidneybonen zijn een hele goede bron van  vezels. Je zet ze het beste minstens één keer per week op het menu. Tip: omdat ze eiwitten bevatten zijn het ook prima vleesvervangers. Zo kun je van kikkererwten burgers maken. Of pureer ze tot hummus. Linzen zijn weer prima geschikt om soep van te maken.

Vezel-up je barbecue

Traditioneel gezien krijgt vlees vaak een hoofdrol bij het barbecueën. Maar laat vlees nu géén vezels  bevatten. Vezel-up je barbecue door een lekkere groente- of (volkoren)pastasalade te maken, rooster  maiskolven op de barbecue en maak vrolijk gekleurde groentespiesjes. Ook lekker: snijd courgette en  aubergine in plakjes, besmeer deze met olijfolie en Provençaalse kruiden en grillen maar! Ook maak je in  een handomdraai zelf pindasaus van 100%-pindakaas. Zin in een zoet dessert? Maak een fruitsalade, of, ook lekker, verpak een banaan met wat stukjes pure chocolade in aluminiumfolie. Even op de barbecue tot de chocolade is gesmolten en klaar is je dessert! In dit artikel vind je nog veel meer tips voor een vezelrijke barbecue.

Wees niet te streng voor jezelf

Je kan het niet áltijd 100 procent goed doen. Want natuurlijk brengt de zomer ook af en toe  verleidingen met zich mee die je misschien niet kunt weerstaan. Wees dan ook niet te streng voor jezelf als je een minder gezonde keuze hebt gemaakt. Gooi niet gelijk de (bad)handdoek in de ring, maar geniet af en toe heel bewust van deze keuzes buiten de ‘Schijf van Vijf’. En pak daarna je gezonde gewoontes weer lekker op!

Download hier ons gratis online magazine ‘Spice’. Boordevol tips en inspiratie over hoe je deze zomer goed voor je spijsvertering kunt zorgen.

terug naar het overzicht

Plaats een reactie