Zo zorg je voor je spijsvertering

Wanneer je gezond bent, kan je spijsvertering je grootste vriend zijn. Maar hoe zorg je nou optimaal voor dat essentiële onderdeel van je lijf? Deze vier v’s helpen je verder.

Vezels

Je spijsvertering is dol op vezels. Die zitten in groente, fruit, volkoren producten, noten, peulvruchten en aardappelen. Dus bijvoorbeeld in volkoren brood, maar ook in zilvervliesrijst. Wist je dat je per dag zo’n 30 (volwassen vrouw) tot 40 (volwassen man) gram vezels nodig hebt? Gemiddeld eten Nederlanders 20 gram vezels, zo blijkt uit de meest recente Voedselconsumptiepeiling. We mogen dus veel meer vezels eten!

Vertier

Voldoende bewegen is belangrijk. Voor je gezondheid en ook voor je spijsvertering. Beweeg dus minimaal een half uur per dag. Loop een rondje na de maaltijd. Pak de fiets en ga eropuit. Of ga lekker sporten.

Vocht

Je spijsvertering produceert per dag zo’n 7 liter sap. Daarvan is een gedeelte afkomstig uit ons voedsel en ons drinken. Vocht is onder andere belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm. Logisch dus dat je vocht nodig hebt! We raden 2 liter per dag aan.

Verantwoordelijkheid

Neem je spijsvertering serieus. Als je klachten hebt, steek je kop dan niet in het zand. Laat je informeren  en neem contact op met een arts.

Download hier ons gratis online magazine ‘Spice’. Boordevol tips en inspiratie over hoe je deze zomer goed voor je spijsvertering kunt zorgen.

terug naar het overzicht

Plaats een reactie